Corpo Pubblico
2008. augusztus 15. írta: golovics

Corpo Pubblico

A Memoart Galéria az idei 9. Műgyűjtők Éjszakája alkalmából azzal lepte meg a közönséget, hogy Sara Berti fiatal olasz szobrászművésznő Corpo Pubblico című, kisplasztikáit és grafikáit bemutató kiállításán diaképes előadást rendezett a művész egyik köztéri szobrának, a lagosantói kórház előtt felállított Újjászületés megalkotásának folyamatáról. Ez a vetítés nemcsak a monumentális szoborkészítés olyan rejtelmeibe vezetett be, mint az eredeti, 70 cm magas szobornak pantográffal, e szobrászok által régtől fogva használt, karos eszközzel való felnagyítása, a klasszikus, viaszveszejtéses bronzöntés, vagy a mészkő talapzat kifaragása és mozgatása, hanem bepillantást engedett abba a folyamatba is, hogyan zajlik egy köztéri szobor állítására meghirdetett pályázat Itáliában.

A tárlat címe Corpo Pubblico Sara Berti elmondása szerint egyaránt utal az emberi alakra és a városra, mint testre. A kiállításon e köztéri szobor eredetije mellett további kisméretű bronzszobrok (50-200 eFt) mellett egy hársfából faragott és feketére lakkozott női torzó (500 eFt) látható, ez utóbbi ingerkedő módon a galéria első emeleti erkélyén kiállítva. A nyúlánk, befejezetlenséget sejtető figurákon érződik az itáliai kis- és nagyszobrászat hagyományainak átélése a bronzkori szardíniai figurináktól Giacomettiig. Figyelemre méltó, hogy a művész milyen előszeretettel ábrázolja az alakokat vízben való mozgás közben (pl.a Vízben futó, Vízben eleső, Alámerülés, Alámerült, stb.), ez a szobrok értelmezhetőségét nagyban kibővíti: a víz mint őselem bevonásával (aminek érzékeltetése a bronz mint technika által ugyancsak különleges feladat) a mű jóval többet sejtet, mint mozgástanulmányt. A víz gazdag  szimbólumköréből talán elegendő itt a nőiségre és a kereszténységre utalni.

A falakon olaj és akrilfestékkel papírra festett képek láthatók (100-500 eFt). Egy részük európai városképeket, építészeti részleteket, örökít meg (külön figyelmet érdemel két budapesti vonatkozású kép). Másik részük mintha a bronzszobrokhoz készített vázlat lenne, azonban fordítva van: a művésznő saját, térbeli műveit örökítette meg utólag a lapokon. A fekete-fehér festményeken mindig jelen van a három alapszín: minden képen egy piros, egy sárga és egy kék vonal erősít egy-egy kontúrt. A fekete-fehér a fényre illetve annak hiányára utal, a három alapszín jelenléte pedig a színek összességét rejti, mint a vízcsepp fénytörése. Ezzel talán a néző képzeletére van bízva a képek színnel való kitöltése.

Sara Berti minden művészi üzenetének médiuma az emberi test, ez az üzenet pedig valami nagyon ősi, életigenlő és felemelő, amit talán az Újjászületés szobor főnixmadara fejez ki a legközvetlenebb módon. 

Memoart Galéria (2008. július 10 - szeptember 15.)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kiallitas.blog.hu/api/trackback/id/tr92617075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása