A Körmendi Galéria a Műgyűjtők Éjszakájára Fürjesi Csaba kiállításával készült. A festő a 90-es évek elején kezdte pályáját, és mára kiérlelődött, saját képi világot teremtett. Azok közé a művészek közé tartozik, akik a képzőművészetben metafizikai tartalmak kifejezésének lehetőségeit kutatják. A kiállításra megjelent színvonalas katalógus szövegéből kiderül, a festő számára a verbális közlés is fontos, röviden, de átfogóan vall arról, milyen hatások formálják művészi kifejezésmódját. A reá ható művészek közül Willem de Kooning, Emil Nolde és nem utolsó sorban Nagy István nevét említi.
A kiállítás sokatmondó címe - „Profán mítoszok”- máris egy sereg gondolatot ébreszt, milyen irányokból próbálja értelmezni a néző a látottakat: egyén és közösség? Immanens és transzcendens? Köznapi és ünnepi? Jelenkori és múltbeli? A galéria világos áttekinthető tereiben több nagyméretű és néhány kisebb olaj- és akrilképet láthatunk. Harsány, valószínűleg szimbolikus jelentőségű színfelületeket, amelyek zaklatott vonalú, olykor súlyosan vastag fekete vonalhálók közeit töltik ki. A komor, széles ecsetvonások néha össze is olvadnak nagy, sötét foltokkal. Olyan, mintha ez a fekete vonalrendszer maga zárná rács mögé a színeket, és maguk az alakok e rács vagy háló részei lennének. (Az Apostol című képen manifeszt módon valódi négyzetrács mögül figyel bennünket a főalak). A festményekről mélyen barázdált, merengő arcok néznek vissza ránk, mintha mindegyik kép melankóliát árasztana, nemcsak a Melankólia című festmény (ami egyébként talán a leginkább megindító mű az Apostol mellett). Vannak még állatkák is a festményeken: bors ökröcskék, macskák szintén szimbolikus jelentőséggel.
Néha a rajzos formák áttűnnek egymáson, néha a szimbólumok nehezen kivehetők, részben azért, mert talán nem nélkülöznek némi önkényességet. Így például az Öröm és a Káröröm párképnek tűnnek, szimbolikájuk azonban nem könnyen fejthető meg, a néző inkább a hasonlóságokra összpontosít: a két érzelem ilyen közel lenne egymáshoz?
Összegezve: Fürjesi Csaba képei talán az ember transzcendencia-igényének köznapi megjelenési formái közül ragadnak meg néhányat, felismerve azok egyediségükben is egyetemes jellegét.
Fürjes Csaba kiállítása március 10-ig látható a Körmendi Galériában.
Tasnády Attila írása
Legújabb kiállításáról itt látható a videó. Kattints ide.