Matzon Ákos, Párok című Kiállítása
2008. március 09. írta: golovics

Matzon Ákos, Párok című Kiállítása

Matzon Ákos, Párok című Kiállítása nyílt a Symbol Art Galériában, Budapesten 2008 március 5-én.
A kiállításon Sinkó István tartotta a megnyitót.
Az utóbbi időben szerencsére egyre több olyan megnyitón vehet részt az érdeklődő, ahol a megnyitó szövege is méltó a művekhez és mindemellett még élvezetes is. Két, jellegében egészen más stílust képviselő megnyitó tipust emelnék ki, hogy világos legyen miről beszélek. Az első képviselője Wehner Tibor, aki mindig is híres volt a megalkuvást nem ismerő, tiszta szakmaiság szemelőtt tartásáról. Az utóbbi hónapokban két ilyen megnyitót is hallhattunk tőle. Az egyik Csáji Attila, a másik Haraszty István kiállításán hangzott el. A másik tipust a VAM Design kiállításán Réz András mutatta be. Fesztelen, jókedvű, értelmes de egyáltalán nem szigorúan szakmai szavaival.
Nos a kettő között helyezkedik el Sinkó István megnyitója, amely mögött érződik a harminc éves szakmai tapasztalat, a művészetek más ágait is jól ismerő kultura, és az emberi lépték.
Sinkó István megtisztelt azzal, hogy ideadta a megnyitó teljes szövegét, amelyet most örömmel adok közre.

A  gáláns geometria

 

„Van egy fajta  geometrikus  város, festészet, muzsika, vers, amelyből az asszonyok kimaradtak. Az igazi férfi néha jobban meghatódik a geometriától, mint az érzésektől. „

Cs. Szabó László

 

 Vajon a női látogatók most menekülőre fogják? Gondterhelten körülnézve hátrálni kezdenek Matzon Ákos kiállításáról? 

Feltehetőleg nem, de ne is tegyék. Ha van gáláns, derűs, szellemes geometria és geometrikus festészet hát Matzon Ákosé ilyen.

Gáláns? Hódító ?Minő mondatok egy konstrukciókba,szerkezetek be ritmusokba szervezett életmű kapcsán.

Bátorságot e jelzőkhöz (mármint, hogy gáláns és hódító)  Max Frisch, Don Juan drámájának alcímétől merítettem: mely alcím így szól: avagy a geometria szerelmese. Vagyis a Nagy Csábító a geometria hódolója volt tán, s szerelmeinek, gáláns kalandjainak is  szerkezetet, ritmust adott a matematikai, geometriai gondolkodás. Legalább is Frisch szerint.

Matzon Ákos  műveinek most bemutatott-és Párok címet viselő-csoportja számomra elsősorban a párkapcsolatokról, a viszonyrendszerek finom elmozdulásairól, a ritmus aritmikussá válásáról szól. Nem csak a fekete és fehér kapcsolódik egymáshoz, de a derékszög és a hegyesszög egymásra felelése, a felborzolódó, vagy épp tökéletesre csiszolódott felület. A színekkel inkább telített formákkal derű, a fehér körökkel az örök gondolat, a fekete résekkel, háromszögekkel a létbe csapódó feszültség párosítható. Vagy mégsem?

Matzon gálánsan átengedi a megfejtéseket. Net-jei, szám- és betűképei, tükörrései sejtelmesen kukucskálnak nézőikre. Felidéznek,  strukturalista, geometrikus absztrakt, informel irányokat, néha stílparódiaként is jelentkeznek.

A műgond, a mesteremberi alázat, a precíz kivitelezés hatása a nézőt kényszeresen a görcsös emelkedettség, a „tisztelet a művésznek” érzésével töltik el .Ám igen távol van ez Matzon habitusától. Az ő komolysága a csszabói férfi derűs nyugalma, az érzelmeket a szerkezet, a tiszta képlet irányába terelő ironikus elme létfelfogása. A terem két végébe helyezett párdarabok a teljes tér befogadására kényszerítik a nézőt. Ezzel Matzon azt sugallja: ne vesszél el a részletekben, a teljes egységben gondolkozz, és dolgozz! Gondolkozz és végezz szellemi munkát! Nem adom könnyen a megértést. Ez is egy kulcs. A széttekintés.

Matzon, ezzel a művésznek azt a klasszikus magatartását idézi, mely nézőjét nem lenézve, a művet és a befogadást is feladatnak, munkának tekinti. Magyarázatokat pedig a kiállítás szerkesztése, a bemutató formája adhat.

Mivel derűt említettem képzeljük el - tán Matzon Ákos magában somolyogva el is képzelte - amint harminc-ötven ember egy kiállítási tér közepén állva, hol balra, hol jobbra forgatva fejét befogad.

Irónia? Lehetetlenség? Bájos trükk? Lehet, ám valljuk be a szórakoztató játék némileg Antonioni pantomimteniszére is emlékeztet. Ott is csak képzelt ütővel és labdával zajlott a meccs. És ott is a lágy, a kedves, a szórakoztató volt a tét. És a közönség hálásan fordult hol balra, hol jobbra.

Matzon fejforgatást és miniciózus közelhajolást egyaránt igénylő munkái tehát a közönségnek feladatokat, szórakozást és váratlan felfedezéseket ígérnek. És kalandokat. Gáláns kalandokat hölgyeknek és uraknak egyaránt.

Sinkó István

További képek a www.mukincs.com galériájában. Katt ide.

A bejegyzés trackback címe:

https://kiallitas.blog.hu/api/trackback/id/tr28372865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása