A protézis szó legalább háromféle jelentéskörrel bír. A legközismertebb az orvosi, de nem kevésbé fontos a szónak a retorikai, illetve liturgikus jelentése sem.

A művek értelmezési lehetőségét nagyban kibővíti ennek az idegen szakkifejezésnek, a protézisnek már említett három alapvető jelentésköre. Egyfelől a szó használata esetén annak háromféle jelentésrétege között feszültség keletkezik, másfelől a rendezőelv valószínűleg számol is mindhárom értelmezési lehetőséggel.

Hogy csak néhányat említsünk: egyrészt Kelemen Károly rátétei retorikai értelemben új, a jelenségegészhez addig nem tartozó alkotórészt toldanak hozzá az eredeti művekhez, másrészt, úgy tűnik, orvosi értelemben pótolni kívánnak valamit, ami elveszett. Ez a három irány egymás mellett és egymás ellen is dolgozhat: Kelemen Károly kiegészítéseivel többé és kevesebbé válnak az eredeti művek. Többé, mert elvileg az új mű a saját univerzumába beemeli az eredeti művet (magasabb szintre helyezi) és kevesebbé, hiszen nyilvánvaló a protézis szó pejoratív csengése, vagyis, amit pótolnak, az már sohasem lehet olyan jó, mint az eredeti. A dolog persze nem ilyen egyszerű, hiszen például a protézist nem az eredeti művek, csak ilyen-olyan másolataik kapnak. A kiegészített alapművek tehát sohasem az eredetiek: vagy Kelemen Károly festi meg őket (mint Picasso, vagy a Petőfi-daguerrotípia esetén), vagy felnagyított fotón jelennek meg (lapithák és kentaurok harca), sőt olykor már csak piciny reprodukciókon (például Edward Hopper művei esetén).

Kelemen Károly festményei és fényképei hat, 1978 és 2008 között készült sorozat darabjai közül lettek kiválogatva. Ez a kiállítás a jól kitalált rendezőelv erejét példázza. Azt, hogy miként lehet a meglevő műalkotásokat olyan elrendezéssel a nézők elé tárni, amelynek révén az egyes művek értelmezési lehetősége az egymással való kölcsönhatás során jelentékenyen kibővül. A képek így új életre kelnek, egy-egy elkészült mű az utolsó ecsetvonással (vagy az exponálással) nem válik befejezetté, minden egyes bemutatása alkalmával valóban új tartalommal gyarapodhat.

Tasnády Attila írása

 

A bemutatott képek adatai rendre:

Kelemen Károly: Two Herkules
100x130 cm
1984
silverprint,acril, canvas

Kelemen Károly: The Frog Queen
110x160 cm
1984
photo,canvas, acryl

Kelemen Károly: Greek Break
150x100 cm
1984
silverprint,acryl,paper

 


Kelemen Károly képei a Memoart Galériában
A művek 2008 március 26-tól május 1-ig láthatók

A bejegyzés trackback címe:

https://kiallitas.blog.hu/api/trackback/id/tr76437054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.